Rodzaje zaczepów do ciągników rolniczych
Ze względu na rodzaj agregatowania zaczepy do ciągników rolniczych podzielić można na:
– zawieszane, gdzie cały ciężar zaczepionej maszyny obciąża ciągnik (trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ),
– półzawieszane, gdzie część ciężaru maszyny (najczęściej jednoosiowej) obciąża ciągnik,
– przyczepiane, gdzie ciężar maszyny, lub przyczepy nie spoczywa na ciągniku.
W starszych ciągnikach powszechnie stosowano podwójny system zaczepów. Górny pełnił funkcję transportową, a dolny pozwalał na sprzęgnięcie maszyny z układem jezdnym ciągnika. Systemy zaczepów w nowoczesnych ciągnikach często nie mają tak sztywno przypisanych ról.
Najprostszy, spotykany w ciągnikach rodzaj zaczepu, to zaczep ręczny. Wymaga on ręcznego naprowadzania dyszla przyczepy przez drugą osobę. System ten jest prosty, co ze sobą niesie niezawodność, ale i pewien prymitywizm, oraz zwiększone ryzyko urazów podczas czynności zaczepiania.
Zaczep automatyczny nie wymaga ręcznego naprowadzania. Kierujący ciągnikiem może wykonać zaczepienie bez wychodzenia z kabiny. Oczywiście podłączenie przewodów elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych odbywa się ręcznie.
Zaczepy ciągników rolniczych mają często możliwość zmiany położenia w płaszczyźnie pionowej (zaczep ze zmienną wysokością położenia) i poziomej (zaczep sworzniowy wychylny). Bardzo dobre właściwości ma zaczep kulowy. Charakteryzuje się on samoczynną redukcją luzu na połączeniu zaczepu z dyszlem. Jedną z najbardziej udanych konstrukcji zaczepu jest zaczep typu hitch, który pozwala na automatyczną dostosowanie do położenia dyszla w pionie. Zaczep ten jest jednak jednym z najkosztowniejszych rozwiązań.
Od możliwości podłączenia różnorodnych maszyn zależy funkcjonalność ciągnika. Istnieje jednak na tyle duża różnorodność typów zaczepów, że rolnik chcący kupić ciągnik musi dopasowywać zaczepy do posiadanych maszyn, co stanowi niekiedy poważny problem przy wyborze ciągnika używanego.
Dzięki postępowi technicznemu zaczepy do ciągników rolniczych stają się coraz łatwiejsze w obsłudze i coraz bezpieczniejsze. W zakresie bezpieczeństwa nadal pozostają do przestrzegania pewne podstawowe zasady, takie jak poziome zaczepianie dyszla do ciągnika, aby nie zmniejszać przyczepności traktora do podłoża.
Najnowsze komentarze